ALFALFA COMPLEX SHAKLEE Herba Klorofil 1001 Manfaat

Alfalfa kompleks shaklee merupakan produk signature shaklee. Terdapat banyak produk alfalfa di pasaran. Malahan, sayur alfalfa juga ada dijual di pasaraya. JADI, mengapa kita perlu pilih alfalfa kompleks shaklee. Saya akan terangkan kemudian.


Alfalfa kompleks shaklee

Kisah alfalfa bermula lebih 5000 tahun dahulu di Middle East (Timur Tengah), apabila komuniti Arab memberikan alfalfa kepada kuda mereka sebagai makanan. Apa yang dapat mereka perhatikan, kuda yang diberi alfalfa, lebih tangkas dan cergas. Akhirnya, bangsa Arab telah mencuba sendiri alfalfa dan mendapati kesannya sangat menakjubkan!

Mula dikenali dengan ‘al-fash fash’ dengan makna ‘bapa segala tumbuhan’ di Timur Tengah, ia kemudiannya diperkenalkan ke seluruh dunia sebagai sumber nutrien yang hebat. Di Sepanyol, namanya diolah menjadi ‘alfalfa’ yang kekal hingga hari ini.

Terdapat juga sumber yang mengatakan alfalfa berasal daripada perkataan arab alfa alfa. Alfa / alfun bermaksud seribu dan alfa alfa bermaksud beribu ribu.

Ia merupakan tumbuhan yang istimewa kerana akarnya menjunam jauh ke dalam tanah sehingga mencapai 20 kaki ke dalam tanah. Jadi, ia dapat menyerap banyak zat mineral dari tanah ke seluruh bahagian pokok terutama bahagian daun.






Alfalfa dikenali dengan fungsinya yang sangat banyak, dan juga kerana semua bahagian pokoknya boleh dimakan, dari akar hingga ke pucuk. 


Selain dari digunakan sejak ribuan tahun, alfalfa digunakan dalam perubatan Tradisional Cina, Eropah, homeopati, malah juga dalam kajian perubatan moden.

Dalam penyelidikan “Journal of Nutrition” tahun 1984 oleh para ahli saintis di University of California, Alfalfa disimpulkan  dapat menggantikan insulin untuk penghidap kencing manis.

Ia mengandungi 25% protein mengikut berat, mengandungi lysin, iaitu asid amino yang memainkan peranan penting dalam penyerapan kalsium, membina serat otot, menghasilkan hormon, enzim dan antibodi, dan membaiki tisu yang rosak, seperti yang dipetik daripada "Biochemistry of Human Nutrition". 

Daun alfalfa sangat kaya dengan mineral, termasuk kalsium, magnesium,potasium, zat besi dan zink. Alfalfa juga sumber yang baik bagi beta-karoten, vitamin D, E, K dan B kompleks, selain sumber terbaik klorofil. 

KEBAIKAN alfalfa yang direkodkan dalam sejarah

1) kaya dengan klorofil
2) kaya dengan segala nutrisi termasuk kalsium dan protein.
3) kaya dengan mineral penting yang jarang ada pada tumbuhan lain.
4) detoks usus, detoks darah dan detoks logam berat.
5)bersifat alkali, dapat mengalkalikan darah ( menaikkan pH darah, kurang berasid)
6)boleh menarik racun logam berat heavy metal keluar dr darah.
7)membantut pertumbuhan parasit dalam darah dan usus
8) menurunkan kadar gula dalam darah.
9)mengurangkan alergi
10)membunuh parasit punca keputihan
11)kurangkan kejadian gatal gatal termasuk hives, gegata, urticaria dan kelopak garam.
12) menghilangkan resdung, alahan dan asthma.
13)membantu pembekuan darah yang sihat
14) membantu masalah pembekuan darah seperti thrombocryotopenic purpura
15) bantu perangkap lemak dan kolesterol

Kajian klinikal terbukti bahawa penggunaan jangka panjang daripada alfalfa akan menghapuskan lemak, mengurangkan kolesterol, mencegah penyakit jantung, strok & darah tinggi. Hanya alfalfa sahaja mengandungi saponin, seperti span yang bertindak sebagai serat yang menyerap kolesterol. Bagus untuk yang ingin menguruskan badan. 

Alfalfa dipercayai mempunyai bahan untuk menurunkan kolesterol dengan kehadiran isoflavone, sterol dan saponin glikosid, walaupun kajian tentang perkara ini belum kukuh, seperti yang di petik dari "Medical Herbalism". Alfalfa disandarkan sebagai tidak toksik, walaupun dalam dos yang tinggi. 


16)bantu lawaskan kencing
17) menghilangkan bengkak air water retention
18) mengeluarkan angin dari usus dan perut.
19) mengandungi vitamin A, C, E, calcium, potassium, phosphorus, iron, magnesium, copper, zinc, boron, chromium, molybdenum, manganese, beta-carotene
20) 300 zat termasuk bioflavonoids
21) sumber vitamin K.
22)Mencegah sakit athritis dan melegakan kesakitan.  

Gout merupakan satu bentuk arthritis - radang pada sendi - yang menyebabkan kesakitan yang bersangatan  secara tiba-tiba, kemerahan, panas dan bengkak pada sendi. Biasanya terjadi pada satu sendi pada satu satu masa walaupun kemungkinan terjadi pada beberapa  sendi sekaligus.

Menurut "The New Healing Herbs", kesan alkali pada alfalfa boleh melarutkan kristal asid urik, yang akan mengurangkan level serum asid urik. Ini akan membantu mengurangkan risiko gout, selain mengurangkan pedih ulu hati, ketidakhadaman, perut tidak enak dan membantu penghadaman secara am.

23) Alfalfa merupakan 'natural galactagogue'  atau penggalak semulajadi bagi ibu ibu yang menyusu., dimana ia mampu meningkatkan pengeluaran susu ibu, jika disertakan amalan menyusu yang lain dengan betul. Bagi  ibu menyusu Alfalfa merupakan bonus kerana ia mampu  menegangkan  payudara dan merapatkan bahagian intim anda.


Dan banyak lagi.

MENGAPA PERLU PILIH ALFALFA KOMPLEKS SHAKLEE?

Diperbuat daripada tanaman Alfalfa (Medicago sativa) secara organik di Califormia yang bebas dari pestisid, herbasid, racun kulat, bacteriosides, hormon sintetik dan bahan kimia. dan menggunakan bahan kompos/baja bebas kimia. 

Medicago sativa mempunyai gred paling tinggi di kalangan tumbuhan alfalfa. Ia mengambil masa sekurang-kurangnya 2 tahun untuk membesar. Akarnya boleh mencapai sehingga 6 meter ke dalam tanah untuk menyerap pelbagai nutrisi. 



Daun alfalfa dari SHAKLEE hanya dituai apabila  telah mencapai tahap kematangan mutlak. Daun alfalfa yang telah matang kaya dengan klorofil. Daun-daun ini dikeringkan dengan udara secara semulajadi bagi mengekalkan nutrisi yang terkandung di dalamnya. Manakala bahagian lain yang tidak penting dilupuskan.


Kemudian, daun-daun yang telah dikeringkan akan dibiarkan menjadi serbuk sebelum dikompres menjadi tablet. Keseluruhan proses ini dijalankan di bawah pengawasan dan kawalan SHAKLEE yang sangat ketat dan teliti. 

Alfalfa Shaklee juga diuji secara klinikak dengan kos hampir RM1 billion untuk memastikan keselamatan, mutu, keberkesanan dan kualiti unggul.




PERINGATAN : Ibu hamil dan pesakit SLE atau sakit auto imun yang lain tidak dibenarkan mengambil alfalfa. 

* Jika mengambil persediaan ini, anda dinasihatkan mengambil air sekurang-kurangnya 3 liter sehari.


Pastikan anda beli dari kami kerana kami mendapat bimbingan dari pakar nutrisi dan doktor berpengalaman. Cara makan dan konsultasi adakah berbeza dan eksklusif.

Alfalfa kompleks shaklee terdapat dalam 2 saiz
S -330 biji RM61
L-700 biji RM109

Anda boleh mendapatkannya dengan harga yang lebih menguntungkan dan diiringi konsultasi eksklusif dr pakar nutrisi shaklee dengan mendaftar sebagai ahli shaklee. Pastikan beli dari grup #superstarzfamily dan #buildbyme untuk mendapat manfaat yang menyeluruh.

Hubungi saya:

Sakinah mohd khialdin
011-59509703


Cod bandar baru Bangi, kajang, ukm, sg merab, 





Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

18 Manfaat Krim Herbal Blend Shaklee

Cara merawat chicken pox / cacar air bayi

Cod Liver Oil Vs Fish Oil ? Mana satu menjadi pilihan?