12 Manfaat Bawang putih untuk kesihatan.

Assalamualaikum. Usaha yang mantap, doa yang berterusan, tawakal 100% kepada Allah, dalam apa kerja tindakan kita seharian, insyaAllah, kita akan dapat apa yang kita mahu, yang penting ikut sunnatullah dan jangan lupa syariatullah. Kalau tak dunia, akhirat kan ada? Ikhlas beramal, dan sentiasa mengharap rahmat Allah. Itu kuncinya.

Saya nak berkongsi 12 manfaat  Bawang putih (garlic) untuk kesihatan, atau nama saintifiknya, Allium sativum, yang merupakan keluarga bawang besar, bawang merah, kucai dan daun bawang.



Sejarah peradaban manusia menunjukkan bawang putih mula digunakan 7000 tahun dahulu.

Bawang putih telah digunakan sebagai makanan dan agen kesihatan sejak ribuan tahun dahulu. Orang Asli Amerika menggunakan bawang putih sebagai ekspektoran untuk batuk. Dalam perang dunia I dan II, bawang putih digunakan sebagai antiseptik bagi menghalang pembentukan gangrene.

Antara  yang menyebut tentang bawang putih ialah Hippocrates yang pernah menyebut yang bawang putih boleh digunakan pada kondisi seperti parasit, masalah pernafasan, dan kurang tenaga.








Bawang putih untuk kesihatan

[1] Kajian kajian ke atas haiwan dan manusia, mencadangkan yang bawang putih mungkin membantu dalam masalah kardiovaskular.

[2] Kajian ke atas pesakit dengan paras kolesterol tinggi dalam darah menunjukkan, mereka yang diberi ekstrak bawang putih, dapat menurangkan kejadian endapan kalsium dalam saluran darah. (vascular calcification).

[3] 4 sumber menunjukkan bawang putih mengurangkan penggumpalan platlet dan kejadian abnormal paras lipid dalam darah (hyperlipidemia).

[4] Kajian klinikal menunjukkan mouthwash yang mengandungi 2.5% bawang putih segar menunjukkan aktiviti anti-mikrob yang baik, walaupun peserta melapokan kejadian bau tak enak.

[5] Bawang putih menghasilkan Allicin (sejenis antibiotik dan antifungal).


sumber : garlic


PERBEZAAN 'Dietary Supplement Garlic' Shaklee :

*dibuat dari bawang putih jenis premium yang bebas pestisid dan ditanam secara organik di California sewaktu musim panas.

*dihasilkan pada suhu bilik tanpa haba untuk mengekalkan 100% Allicin aktif.

*menggunakan teknologi untuk mengawal bau tak enak bawang putih.

* setiap 2 tablet garlic Shaklee membekalkan 1000mg esktrak garlic tulen bersamaan 2 ulas bawang putih segar.

Garlic dietary supplement. Bawang putih , bersama spearmint dan rosemary. 60 tablet.


MANFAAT UTAMA GARLIC :

1) Antibiotik yang selamat : Garlic selamat untuk kegunaan jangka panjang untuk mempertingkatkan sistem imun tubuh,  dan membantu melawan selsema,kulat, dan yis.

2) Membantu masalah alergi : hidung sensitif, sinus (resdung), dan alergi.

3) Membantu sistem penghadaman : masalah kembung, tak hadam, bantu halang ulser perut.

4) Kawal tekanan darah : Kajian menunjukkan 2-4 tablet garlic boleh menurunkan tekanan darah.

5) Detoks : garlic boleh mengeluarkan logam seperti raksa dari tubuh dengan cepat. Logam toksik seperti raksa, plumbum dan kadmium boleh menaikkan tekanan darah. Ia juga mampu melawan kerosakan hati oleh bahan kimia.

6) Bantu masalah kolesterol

7) Stabilkan glukos dalam badan.

Jika anda berminat untuk mendapatkan dietari suplimen garlic dari Shaklee ini, boleh hubungi saya. Harga sebotol 60 biji ialah RM47.50, untuk nilai lebih hebat, boleh mendaftar sebagai ahli pengedar Shaklee. Untuk mendapat potongan 20-30% dari harga pasaran setiap produk.



Comments

  1. Subhanallah banyak rupanya khasiat garlic yang saya tak tahu.

    ReplyDelete
  2. Salam sis, sy ni penggemar garlic & pengguna Shaklee, tapi blum cuba lg yg ni...insyAllah nanti akan dicuba...thanks 4 d info... ;)

    ReplyDelete
  3. Selama ni duk makan bawang putih tapi tak tau hebat cam ni Allah beri khasiat pada bawang putih...tapi saya tak gemar sangat makan bawang putih, so kene cube garlic Shaklee ni :))

    Jom Lawat Blog Set Kurus Shaklee

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

18 Manfaat Krim Herbal Blend Shaklee

Cara merawat chicken pox / cacar air bayi

Cod Liver Oil Vs Fish Oil ? Mana satu menjadi pilihan?