Alfalfa Shaklee, Superfood yang Kalahkan Kacip Fatimah

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bagaimana keadaan iman kita hari ini, semoga iman kita senantiasa bertambah dari hari ke hari.

Sempena promosi alfalfa pada bulan Januari 2014, saya ingin berkongsi cerita tentang alfalfa. Sejarah, khasiat, perbezaan alfalfa Shaklee dengan yang lain, dan betul ke alfalfa Shaklee kalahkan kacip fatimah.





SEJARAH AWAL ALFALFA 

Kisah alfalfa bermula lebih 5000 tahun dahulu di Middle East (Timur Tengah), apabila komuniti Arab memberikan alfalfa kepada kuda mereka sebagai makanan. Apa yang dapat mereka perhatikan, kuda yang diberi alfalfa, lebih tangkas dan cergas. Akhirnya, bangsa Arab telah mencuba sendiri alfalfa dan mendapati kesannya sangat menakjubkan!

Mula dikenali dengan ‘al-fash fash’ dengan makna ‘bapa segala tumbuhan’ di Timur Tengah, ia kemudiannya diperkenalkan ke seluruh dunia sebagai sumber nutrien yang hebat. Di Sepanyol, namanya diolah menjadi ‘alfalfa’ yang kekal hingga hari ini.








Alfalfa dikenali dengan fungsinya yang sangat banyak, dan juga kerana semua bahagian pokoknya boleh dimakan, dari akar hingga ke pucuk. 


Selain dari digunakan sejak ribuan tahun, alfalfa digunakan dalam perubatan Tradisional Cina, Eropah, homeopati, malah juga dalam kajian perubatan moden.

Dalam penyelidikan “Journal of Nutrition” tahun 1984 oleh para ahli saintis di University of California, Alfalfa disimpulkan  dapat menggantikan insulin untuk penghidap kencing manis.

Ia mengandungi 25% protein mengikut berat, mengandungi lysin, iaitu asid amino yang memainkan peranan penting dalam penyerapan kalsium, membina serat otot, menghasilkan hormon, enzim dan antibodi, dan membaiki tisu yang rosak, seperti yang dipetik daripada "Biochemistry of Human Nutrition". 

Daun alfalfa sangat kaya dengan mineral, termasuk kalsium, magnesium,potasium, zat besi dan zink. Alfalfa juga sumber yang baik bagi beta-karoten, vitamin D, E, K dan B kompleks, selain sumber terbaik klorofil. SUMBER 



ALFALFA SHAKLEE

Diperbuat daripada tanaman Alfalfa (Medicago sativa) secara organik di Califormia yang bebas dari pestisid, herbasid, racun kulat, bacteriosides, hormon sintetik dan bahan kimia. dan menggunakan bahan kompos/baja bebas kimia. 







Medicago sativa mempunyai gred paling tinggi di kalangan tumbuhan alfalfa. Ia mengambil masa sekurang-kurangnya 2 tahun untuk membesar. Akarnya boleh mencapai sehingga 6 meter ke dalam tanah untuk menyerap pelbagai nutrisi. 



Daun alfalfa dari SHAKLEE hanya dituai apabila  telah mencapai tahap kematangan mutlak. Daun alfalfa yang telah matang kaya dengan klorofil. Daun-daun ini dikeringkan dengan udara secara semulajadi bagi mengekalkan nutrisi yang terkandung di dalamnya. Manakala bahagian lain yang tidak penting dilupuskan.


Kemudian, daun-daun yang telah dikeringkan akan dibiarkan menjadi serbuk sebelum dikompres menjadi tablet. Keseluruhan proses ini dijalankan di bawah pengawasan dan kawalan SHAKLEE yang sangat ketat dan teliti. 







KHASIAT SUPERFOOD, ALFALFA








 Mencuci hati, darah & usus
Ini adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan , membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot. Penting untuk proses detoks.

  Melawan alahan 
Memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan

  Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut
Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser, gastrik, hepatitis dan sembelit




  Menyingkirkan lemak dan kolesterol 
Kajian klinikal terbukti bahawa penggunaan jangka panjang daripada alfalfa akan menghapuskan lemak, mengurangkan kolesterol, mencegah penyakit jantung, strok & darah tinggi. Hanya alfalfa sahaja mengandungi saponin, seperti span yang bertindak sebagai serat yang menyerap kolesterol. Bagus untuk yang ingin menguruskan badan. 

Alfalfa dipercayai mempunyai bahan untuk menurunkan kolesterol dengan kehadiran isoflavone, sterol dan saponin glikosid, walaupun kajian tentang perkara ini belum kukuh, seperti yang di petik dari "Medical Herbalism". Alfalfa disandarkan sebagai tidak toksik, walaupun dalam dos yang tinggi. 


  Melegakan keletihan & meningkatkan stamina
Alfalfa membantu melegakan keletihan dan meningkatkan stamina. Para isteri yang inginkan suami mereka lebih cergas, penat seharian bekerja, bolehlah menghadiahkan alfalfa kepada suami.

Alfalfa mengandungi pelbagai nutrient yang diperlukan untuk penghasilan tenaga dan memanjangkan aktiviti fizikal. Antaranya, vitamin B kompleks, 8 asid amino perlu dan kandungan klorofil tertinggi bagi tumbuhan, menurut "Advanced Nutrition : Macronutrients, micronutrients and metabolism."  Vitamin B kompleks, terutamanya B6 dan B12, sangat diperlukan semasa metabolisme sel dan penghasilan tenaga. Asid amino diperlukan untuk membina protein dan boleh diubah kepada tenaga. Klorofil menjana penghasilan sel darah merah, yang akan mengangkut oksigen  ke tisu.

Alfalfa didapati berasimilasi dengan baik bersama dengan vitamin berasaskan tumbuhan, maka, mengambil suplemen alfalfa bersama buah dan sayur menjadikan kesan booster pada badan seperti yang dipetik daripada " contemporary nutrition". Alfalfa juga dikatakan boleh membangkitkan selera makan.




 Membantu mencegah gout & athritis
Mencegah sakit athritis dan melegakan kesakitan.  

Gout merupakan satu bentuk arthritis - radang pada sendi - yang menyebabkan kesakitan yang bersangatan  secara tiba-tiba, kemerahan, panas dan bengkak pada sendi. Biasanya terjadi pada satu sendi pada satu satu masa walaupun kemungkinan terjadi pada beberapa  sendi sekaligus.

Menurut "The New Healing Herbs", kesan alkali pada alfalfa boleh melarutkan kristal asid urik, yang akan mengurangkan level serum asid urik. Ini akan membantu mengurangkan risiko gout, selain mengurangkan pedih ulu hati, ketidakhadaman, perut tidak enak dan membantu penghadaman secara am.



Milk Booster
Alfalfa merupakan 'natural galactagogue'  atau penggalak semulajadi bagi ibu ibu yang menyusu., dimana ia mampu meningkatkan pengeluaran susu ibu, jika disertakan amalan menyusu yang lain dengan betul. Bagi  ibu menyusu Alfalfa merupakan bonus kerana ia mampu  menegangkan  payudara dan merapatkan bahagian intim anda.



Pembinaan darah

Selain daripada kaya dengan sumber klorofil yang membantu penghasilan sel darah merah, alfalfa juga merupakan sumber zat besi yang baik. 

Zat besi diperlukan untuk menghasilkan hemoglobin (protein khas yang mengangkut oksigen dalam sel darah merah dan memberi warna merah kepada darah).

Kekurangan hemoglobin atau sel darah merah menyebabkan anemia. Pesakit anemia cepat letih, mabuk dan pening, mempunyai kulit yang pucat, dan mengurangkan suhu badan, seperti yang dipetik daripada "Human Biochemistry and Desease." 

Vitamin K dalam alfalfa membantu dalam pembekuan darah yang sangat penting bagi penyembuhan luka. Alfalfa juga merupakan makanan yang beralkali tinggi,yang memberi kelebihan pada darah yang perlu berada pada keadaan beralkali pada pH sekitar 7.35.


❤ Membantu melawan tumor
Memakan 30-60 tablet untuk mengalkalikan badan, dengan itu memperbaiki sel-sel kanser dan membuang tumor 


Bertindak sebagai Kacip Fatimah, Jamu Moden.
Kelebihan alfalfa ialah kerana ia boleh diambil  oleh ibu menyusu, kerana ia merupakan penggalak susu semulajadi. Ia juga bertindak seperti kacip fatimah, selain daripada merapatkan bahagian intim,  ia juga mampu mengurangkan keputihan, menegangkan payudara, mengurangkan masalah angin, dan lain lain.

PERINGATAN : Ibu hamil dan pesakit SLE atau sakit auto imun yang lain tidak dibenarkan mengambil alfalfa.

* Jika mengambil persediaan ini, anda dinasihatkan mengambil air sekurang-kurangnya 3 liter sehari.

Pada bulan Januari 2014, Shaklee memulakan promosi hebat dengan produk signature Shaklee, Alfalfa Shaklee yang mula dibangunkan oleh Dr Shaklee pada tahun 1950-an.

Jika anda berminat untuk mencuba superfood hebat alfalfa ini, boleh hubungi kami. Team kami sedia membantu anda. COD bangi, sungai merab, ukm, dan sekitar.

FB : Sakinah MK
Page : Pengedar Shaklee Bandar Baru BANGI
















Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

18 Manfaat Krim Herbal Blend Shaklee

Cara merawat chicken pox / cacar air bayi

Cod Liver Oil Vs Fish Oil ? Mana satu menjadi pilihan?